10 savjeta vladarima Ebu Hamida al-Gazalija
S obzirom na poseban značaj države i vladara kojeg je al-Gazali vizualizirao, on je u stvari, napisao zasebnu knjigu o ovoj temi nazvanu Kitab Nasihat al-Muluk ili Savjet vladarima. Između ostalog, al-Gazali preporučuje vladarima islamske države deset „principa pravde i pravičnog tretmana podanika“. O svakom se govori ne samo iz perspektive šerijata, potkrijepljenim odgovarajućim Poslanikovim, s.a.v.s, riječima, te primjerima iz života halifa, već, također, dopunjenim ilustracijama iz Biblije i Tore, kao i iz vladavine brojnih neislamskih vladara, uključujući Rimljane, Grke, pa čak i Kineze. Čini se najprikladnijim ukratko navesti ovih deset principa za koje al-Gazali smatra da ih se vladari moraju pridržavati, kako bi osigurali prosperitet i razvoj države i njenih podanika:
- Vladar bi prije svega trebao shvatiti važnost, a također i opasnost vlasti koja mu je povjerena. U vlasti postoji veliki blagoslov, jer onaj kojije ispravno izvršava, stiče nenadmašnu sreću; ali, bilo koji vladar koji ne postupa tako, nanosi štetu nemjerivu, od koje je samo inovjerstvo gore.
- Vladar bi uvijek trebao biti željan susreta sa pobožnom ulemom i pitati ih za savjete; sa druge strane, trebao bi se čuvati susreta sa ulemom koja ima svjetovne ambicije, jer bi ga ona mogla krivo savjetovati, dodvoravati mu se i nastojati mu udovoljavati kako bi potajno i obmanom stekla kontrolu nad njegovim zemaljskim tijelom.
- Vladar bi trebao shvatiti da se ne smije zadovoljiti ličnim uzdržavanjem od nepravde, već mora disciplinirati svoje osoblje, sluge i oficire i nikad ne tolerisati nepravedno ponašanje s njihove strane, jer će biti pitan ne samo zbog vlastitih nepravedi već i zbog djela njegovog osoblja.
- Nosiocem vlasti ne bi trebao prevladavati ponos; jer ponos dovodi do prevladavanja bijesa i može ga navesti na osvetu. Ljutnja je zao duh i razarač razuma.
- U svakoj situaciji koja se pojavi,vladar bi se trebao postaviti tako da je on podanik, a taj neko drugi nosilac vlasti, tako da ne bi smio sankcionisati druge ničim čime ne bi sankcionisao sebe.
- Vladar ne bi trebao zanemariti prisustvo podnosilaca žalbe na svom dvoru i trebao bi se čuvati opasnosti njihovog zanemarivanja. Sve dok muslimani imaju pritužbe, vladar se ne treba baviti dobrovoljnim vjerskim ibadetima, jer je ispravljanje pritužbi preče.
- Vladar ne bi trebao steći naviku prepuštanja strastima. Na primjer, iako bi se mogao ljepše odjenuti ili raskošnije jesti, trebao bi biti zadovoljan svime (što ima); bez zadovoljstva, nema ni pravednog vladanja.
- Vladar bi trebao uložiti maksimalan napor da se ponaša brižno i izbjegava grubo vladanje; samo s takvim vladarima će se na ahiretu postupati blago.
- Vladar bi trebao nastojati da svi podanici budu zadovoljni njime; postoji Poslanikova, s.a.v.s, izreka: “Najbolje vaše vođe su oni koje vi volite, a oni vole vas, i molite se za njih, a oni mole za vas. A najgore vaše vođe su oni koje vi mrzite, a oni mrze vas, vi njih proklinjete, a oni proklinju vas.” Čak i putem špijunaže, vladar bi trebao provjeriti i otkriti jesu li svi podanici istinski zadovoljni njime.
- Vladar ne bi trebao udovoljavati bilo kojoj osobi ukoliko to podrazumijeva kršenje Božijeg zakona; jer nezadovoljstvo takve osobe neće nikakvu štetu načiniti.
Odlomak iz knjige: Abdul Azim Islahi; Mohammad Ghazanfar, Al-Gazalijeva ekonomska misao