Paradoksalne rasprave o vaktijama – Kad računanje i astronomija postanu halal

Kao i svake godine, među muslimanima su aktivne ustaljene rasprave, to je moguće i kalendarski pratiti, pa ako nije nova godina, jeste uskrs, ako nije uskrs, jeste Ajvatovica, ako nije Ajvatovica, onda je ramazan i tako unedogled. Već godinama unazad raspravlja se  o nastupanju ramazana i vaktijama, a što bi ovaj ramazan bio nešto drugačiji? Iz prikrajka pratim novonastale muslimanske rasprave o ispravnosti vaktija (obzirom da ih u svijetu ima 5-6 vrsta), i tako, navode se nekakvi uglovi od 15, 14,5 – 14,6 stepeni, te koji je ugao najtačniji, te ova vaktija netačna, ova tačna. Ništa novo, muslimanska svakodnevnica i tapkanje u mjestu.

No, da paradoks bude veći, ti isti koji se bave raspravama o pomenutim uglovima, vaktijama, astronomijom, trigonometrijom i čime sve ne, kažu npr. da nije dozvoljeno astronomski određivati nastupanje mjeseca ramazana, već se mora golim okom pratiti – nikako drugačije. Kakva astronomija, kakva matematika – tobe jarabi. I svake godine sapunica, jel’ ramazan sutra ili nije, jel’ Bajram sutra ili prekosutra. Iste traume svake godine.

Ja ovo pišem 31. maja i zamislite sada da, ne znamo je li sutra 1. juni ili će biti još jedan dan maja. Tragikomično, nezamislivo? Slažem se u potpunosti.

No, upravo tako muslimani zbog svog bukvalizma danas izgledaju – tragikomično. Tobože, oni bi da vode čovječanstvo, a jedinstven kalendar nemaju, ma šta kalendar, ni vaktiju…

Ne treba biti Havarizmi, niti Farabi da bi se shvatilo da je Allah cijeli Univerzum uredio u skladu sa zakonima fizike,  što je svakako sukladno i kur’anskim ajetima, ali, očito da naši “genijalni umovi”, koji predvode ili se nameću da predvode mase, ne vjeruju da je moguće precizno izračunati neki datum i da to nije nikakav niti sihr niti magija niti naučna fantastika, nego obična astronomija i matematika, ali zato vjeruju da se pod nekim, meni nerazumljivim uglovima, od 14,5 i 14,6 stepeni, može nešto (tj. zora) precizno izračunati i znaju da je računanje od 14,5 i 14,6 preciznije od 15 stepeni. Odjednom smo i vrli matematičari, astronomi… 

A meni sve to pomalo smiješno, ne znamo kad nastupa ramazan, to se mora okom gledati, ali zato pouzdano znamo kada nastupa zora po 14,5 ili 14,6 stepeni, jer smo mi to precizno da preciznije ne može biti izračunali. Kako to da se jedno prihvata, a drugo odbacuje?

Zar ne bismo trebali svakoga jutra uzeti bijeli i crni konac i posmatrati ih dok ne uočimo razliku, kao što je to u hadisu rečeno, a u toku dana mjeriti dužinu sjene štapa, pa da utvrdimo je li nastupilo vrijeme namaza? Kako to da jedno računamo i to je sasvim ok, a drugo je, kako kažu, haram računati i neispravno? Zar nije u hadisu rečeno: “…mi smo narod koji ne piše i ne računa…”? Kako to da se vaktija smije, a ramazan ne smije računati?

Hoće li to Mjesec naredne godine zakasniti dan, pa nismo sigurni je li ramazan ili nije i zbog toga moramo pomno posmatrati golim okom ili je Poslanik, s.a.v.s., dao najjednostavnije rješenje tadašnjem pustinjskom čovjeku? Kako smo sigurni da je sutrašnja zora koju računamo po 14,5 ili 14,6 tačna, zar ne bismo i to trebali golim okom da posmatramo, možda će kasniti dva’est minuta? Banalizirati možemo do sutra, ali jedno je sigurno:

”Niti Sunce može Mjesec dostići, niti noć dan prestići, svi oni u svemiru plove.“ (Sura Ja Sin, 40. ajet)

Ali, hajde ti zakone fizike i astronomije objasni ljudima, od kojih neki i dalje vjeruju u heliocentrični sistem ili čitajući arapske ćitabe brkaju termine astronomija i astrologija, pa nerijetko svoje famozne stavove o ramazanu ili vaktiji, potkrepljuju svakojakim citatima u kojima autori primjera radi, govore o astrologiji, a koje bosanske umne glave prevode kao astronomija. Tužno da za sve te silne godine “učenja znanja pred ulemom” nisu naučili da termin (منجم) munedždžim, znači astrolog, a ne astronom. I kada ulema s prijekorom govori o munedždžimima i njihovoj prljavoj raboti, zapravo govori o Milanu Tarotu i Vidovitoj Džemili, a ne o nekom znanstveniku koji se bavi astronomijom.

I tako, hem se brka astrologija sa astronomijom, hem se jedno računa, a drugo ne smije i strogo je zabranjeno, jer je tako rečeno u hadisu, a samo “odabrani i ulema” mogu razumjeti nekoliko redaka u kojim Poslanik, s.a.v.s., pustinjskom čovjeku objašnjava kako da najlakše utvrdi nastupanje mjeseca ramazana.

To je ta mistifikacija islama, gdje samo rijetki mogu dokučiti smisao, kojeg je običan pustinjski čovjek iz 7. stoljeća itekako dobro razumio za svoga vremena, ali eto, mi smo umno zakržljali, pa nam prostoproširene rečenice ulema mora pojašnjavati.

Ko zna, možda se jednoga dana dogovore i oko vaktije, a onda nam ostaje da mevlud, mukabelu, dužinu brade i još nekoliko problema riješimo, čime smo riješili sve probleme Ummeta. Švicarci će biti uvozna radna snaga u Afganistanu, Somalijci će se boriti sa pretilošću, sa Harvarda će se studenti prebacivati na školovanje u Saudijsku Arabiju ili Egipat… Znam da zvuči nestvarno, ali ja vjerujem da će biti tako, samo dok nam se ulema (z)dogovori.

Piše: Resul S. Mehmedović

Close
Close