John Adair: Zašto je el-emin najznačajnija Muhammedova ﷺ osobina
“Nijedan čovjek nije poslanik u svojoj zemlji”, kaže izreka koja je još u Muhammedovo vrijeme bila poznata kao drevna mudrost. U istinitost ove izreke se sam uvjerio, jer je morao da trpi godine odbacivanja, pa čak i neprijateljstva većine svojih sugrađana. Kroz sva ova iskušenja i nevolje u Mekki, Hatidža je bila Muhammedov najsnažniji oslonac. Poznavala je svog muža i vjerovala mu kao što samo zaljubljena žena može vjerovati. Možda ove riječi francuskog historičara i politologa, Alexisa de Tocquevillea, o njegovoj supruzi, mogu dobro oslikati ono što je Muhammed osjećao prema svojoj supruzi: “Smekšava, smiruje i jača me u brigama koje me muče, a nju čine mirnom.”
***
Jasno je, dakle, da je Muhammed bio čovjek s integritetom. Ta riječ, od latinskog korijena integer - cjelina, posebno je prikladna za Muhammeda i s aspekta muslimana, jer u svom primarnom značenju, integritet podrazumijeva jedinstvo koje ukazuje na međuzavisnost dijelova i potpunost i savršenstvo cjeline. Ljudi su poput kamenja, kažu muslimani, a Muhammed je kao rubin među njima.
Poštenje znači odbijati da lažeš, kradeš ili varaš na bilo koji način. Integritet je visoko iznad poštenja: on implicira pouzdanost i nepotkupljivost do tog stepena da dotična osoba neće nikad iznevjeriti dato povjerenje, odgovornost ili obećanje. Vođa s integritetom je poput “Sretnog ratnika” engleskog pjesnika Williama Wordswortha:
“Ko shvati njegovo povjerenje, i istom
Ostane vjeran, s jedinim ciljem;
Zbog kojeg ne staje, niti čeka
Bogatstvo niti čast; niti mari za ovozemaljsko.”
Ovaj integritet se proteže kroz cjelinu ili cjelovitost lika. Nalazi se kako u sitnim tako i u krupnim stvarima, jer predanost istini testiraju podjednako sitne stvari kao i one krupnije.
Obratite pažnju na ključnu vrijednost istine, o čemu svjedoči čvrsto držanje istine u svemu - u konceptu integriteta. Hatidža je, sjetite se, spomenula Muhammedovu “istinoljubivost” - da je on po navici govorio istinu - kao i njegovu “pouzdanost”, ali u stvari, ove dvije vrline idu ruku pod ruku. Ako kažete istinu, ljudi će vam vjerovati; ako slažete, a druga osoba sazna, povjerenje će se smanjiti, ako ne i zauvijek izgubiti.
***
Zašto su istina ili istinitost, poštenje i visoki principi važni kod lidera? Razlog je jednostavan. Lideri koji su iskreni i uvijek govore istinu, stvaraju povjerenje. A povjerenje je od vitalnog značaja u svim ljudskim odnosima, poslovnim ili privatnim.
Možete vidjeti zašto je Muhammed insistirao na integritetu onih koji su izabrani da budu vođe u Ummetu, rastućoj muslimanskoj zajednici. Nije bilo mjesta za bilo koji oblik mita ili korupcije: nije da je ova zabrana bila - ili da je - lahka, jer čovjek je “(…) zato što voli bogatstvo - radiša.” (al-Qur’an, 100:8)
“Garantujte mi da ćete paziti na šestero, ja vama garantujem Džennet: kad govorite, istinu govorite, izvršite ono što obećate, kad vam se nešto povjeri, to dosljedno izvršite, svoje polne organe čuvajte (od bluda), obarajte pogled i ruke svoje držite podalje od svega onoga što je haram.” (Muhammed: hadis je sahih - vjerodostojan, op. ur.)
Možda je od svih Muhammedovih nasljednika, drugi halifa, Omer, bio najbolji primjer integriteta u islamu. Iako su mu nedostajali Muhammedova narav i šarm, Omer mu je parirao po izuzetnoj iskrenosti i poštenju u finansijskim pitanjima, njegovoj predanosti nepristrasnoj pravdi i privrženosti jednostavnom, otvorenom i pristupačnom beduinskom stilu liderstva. Shibli Numani, znameniti Omerov biograf, naglašava njegov nepokolebljivi integritet:
“Ovdje moramo primijetiti da bi svi halifini napori u tom pogledu bili neznatni, da i sam nije vođen primjerom. On je više puta naglašavao da je, u pogledu zakona, ravnopravan s bilo kojom drugom osobom. Nije tražio nikakve privilegije ili izuzeća kao halifa. Umjesto toga, izjavio je da su njegova ovlaštenja ograničena i da je njegovo sprovođenje tih zakona podložno propitivanju i kritici.
Što se tiče javnih fondova, Omer je kazao: ‘Ja nemam veće pravo na vaš novac [koji je u javnim fondovima] nego što ga staratelj siročeta ima nad imovinom tog siročeta. Ako budem imućan, neću ništa uzeti. Ako sam u potrebi, uzet ću za svoje potrebe, onoliko koliko dolikuje. O ljudi - vi kod mene imate mnoga prava. Jedno od tih prava je da ne smijem nezakonito prikupljati prihode i ratni plijen; drugi je da se prihodi i ratni plijen koji dođu u moj posjed ne troše protupravno; treći je da vam povećam plate i zaštitim granice i da vas ne dovodim u nepotrebne opasnosti.’”
(…)
Ključna zapažanja
- Najfiniji biseri na svijetu dolaze iz Arapskog zaljeva. Biseri se tradicionalno dijele u pet vrsta. Biser najvišeg kvaliteta, savršeni biser, zove se al-Dživan. Među svim kvalitetima liderstva, velikim i malim, integritet je al-Dživan.
- Integritet podrazumijeva čestitost prema kojoj je osoba nepotkupljiva ili bez imalo bojazni da će iznevjeriti povjerenje, odgovornost ili vlastite norme. Kako latinska poslovica kaže: “Integritet je najplemenitije bogatstvo.”
- Bez istine ne može biti povjerenja. Ako želite izgubiti povjerenje svog tima, probajte neki od sljedećih manira: nepoštenje, dvoličnost, prevaru, laž, obmanu ili manipulaciju.
- “Povjerenje, baš kao i duša, kad jednom ode, zauvijek je nestalo.” (Katul, rimski pjesnik, c. 84–54. p.n.e)
- Oni koji su preuzeli liderske uloge, a nemaju nikakvog integriteta su, ono što nazivamo “slijepi pastiri”: oni zapravo nisu “loši lideri”, jer oni uopće nisu lideri: oni su obmanjivači, prevaranti. Teško ljudima koji su takvima iskušani! Kao što kaže stara jevrejska poslovica: “Kad Bog želi da kazni ovce, on im šalje slijepog pastira.”
“Ljudi misle da su lideri muškarci ili žene koji su posvećeni služenju, a pod služenjem misle da služe svojim sljedbenicima. (…) Pravi lider služi istini, a ne ljudima.”
~ William Butler Yeats, Pismo sinu (1944)
Odlomak iz knjige: John Adair, Muhammed kao lider