Još jedan propali projekat: Umjesto aviona u vazduh odletjelo 87 miliona KM građana RS

Od ukupnog iznosa koji je protekle decenije potrošen za vazdušni saobraćaj, čak 65,7 miliona je izdvojeno iz budžeta RS, dok je 21,4 miliona KM potrošeno od naknade od preleta, izračunali su novinari portala CAPITAL.ba.

Samo za subvencije za „Aredrome RS“ u proteklih deset godina iz budžeta RS izdvojeno je skoro 11 miliona KM, a u naredne tri planirano je još 5,7 miliona. Vlada je 2008. godine sa osam miliona dokapitalizovala „Aerodrome RS“, ali ni to nije pomoglo da ovo preduzeće stane na noge.

Za aviokompaniju RS „Sky Srpska“, koja je osnovana 2007. a ugašena 2013. godine, iz budžeta je izdvojeno skoro četiri miliona KM.

Za subvencionisanje linije Banjaluka-Ljubljana koja je funkcionisala godinu i tri mjeseca iz budžeta je mjesečno plaćano 120.000 maraka, odnosno ukupno 1,8 miliona.

Letovi između Banjaluke i Ljubljane ukinuti su krajem oktobra  2011. godine zbog nerentabilnosti. Na ovom letu u prosjeku je bilo svega pet putnika u jednom pravcu.

Prije ove, ukinuta je i linija Banjaluka-Salzburg, za koju je RS potrošila više od milion KM za subvencije.

Nakon što je linija ukinuta Ministarstvo saobraćaja RS je tužilo „Austrojet“ tražeći da mu vrati 2008. godine uplaćene avanse u iznosu od 153.498 KM. Iako je presudu dobilo, Ministarstvo nije moglo da naplati taj iznos jer je firma u međuvremenu promijenila adresu.

Koliko je i ova linija bila isplativa pokazuje podatak da je za šest mjeseci 2008. godine na toj relaciji prevezeno svega 950 putnika.

Više od dva miliona KM potrošeno je i za subvenciju „Aerodroma“ Trebinje, koji je 2014. godine ugašen.

Trninić: Subvencije aerodromu neophodne za funkcionisanje.

Ministar saobraćaja i veza RS Neđo Trninić, ipak, za CAPITAL kaže da su subvencije „Aredoromima RS“ od 1,9 miliona KM godišnje neophodne za funkcionisanje i za neke subvencije operaterima koji su letjeli sa banjalučkog aerodroma.

„Taj novac se izdvaja za održavanje saobraćaja i kako bi aerodrom zadržao licencu kao međunarodni aerodrom, jer njegovi trenutni prihodi od putničkog saobraćaja nisu dovoljni za održavanje u funkciji i iz tih razloga su subvencije opravdane. Dok je bio teretni saobraćaj bilo je pozitivnih pomaka“, kazao je Trninić.

On je istakao da se vode vrlo intenzivni razgovori kako bi se aerodromu omogućilo da bude samoodrživ i kako bi mogao da obavlja svoju osnovnu funkciju.

„Iz tih razloga, aerodrom je podigao i kredit od sedam miliona KM koji će pomoći da on bude konkurentan i da može pružiti usluge budućim aviooperaterima. Mi se nismo opredjelili za niskotarifne linije kao neki drugi aerodromi, a svakako planiramo i da razvijamo kargo saobraćaj jer je on u ovom momentu sigurno isplativ“, naglasio je Trninić.

 

Imaginarni avion Sky Srpske
Imaginarni avion Sky Srpske

Direktor „Aerodroma RS“ Miroslav Janjić kaže za CAPITAL da se proteklih godina veoma malo ulagalo infrastrukturu i održivi razvoj saobraćaja, ali da je njegovo opredjeljenje da se to promijeni jer aerodorom „može i treba više“.

On je istakao da su 2015. vrlo uspješni realizovali prevoz mesa za Tursku, dok su se u 2016. pojavili problemi na koje oni nisu mogli da utiču.

„Očekujemo da ćemo ove godine nastaviti sa tim poslom. Činimo sve što je moguće da povećamo broj putnika i prevezene robe, kao i da imamo veću prepoznatljivost aerodroma i konačno njegov samoodrživi status“, naglasio je Janjić.

Govoreći o ugašenim linijama, Janjić kaže „da su imale mogućnost one bi funkcionisale“, ne spominjući ko bi mogao biti odgovoran za bačene milione maraka u promašene linije.

„Dakle, te linije iz raznih razloga nisu bile dobro postavljene i samim tim su doživjele krah. Zato sada sa puno opreznosti želimo da uradimo nešto što je sveobuhvatno i prihvatljivo i što će doprinijeti aerodromu da postane ekonomski samoodrživ, ali to se ne može uraditi preko noći“, rekao je Janjić.

On je rekao da nisu prekinuti razgovori sa komapnijom “Sea Air” za koju su mediji pisali da je otjerana  sa aero­dro­ma u Osi­je­ku, Mos­ta­ru, nje­ma­čkom Pa­der­bor­nu i ita­li­jan­skoj Kor­to­ni zbog ot­ka­zi­va­nja le­to­va i kaš­nje­nja.

„Otvoreni smo za sve razgovore, ali u isto vrijeme nismo spremni da prihvatamo baš sve. Razgovaramo i sa još nekim kompanijama, ali ne bi govorio o kome se radi, jer su kompanije veoma osjetljive kada se o njima piše prije nego što to same prihvate“, rekao je Janjić.

Govoreći o rezultatima u prošloj godini, Janjić kaže da nije u potpunosti zadovoljan.

„U svakom slučaju prethodna godina nije godina sa kojom možemo da se ponosimo, prije svega, jer nije došlo do realizacije transporta mesa za Tursku, što smo dobro radili u 2015. godini. Nismo zadovoljni ni sa brojem putnika. Iako je taj broj na nivou 2015., on nije dovoljan“, naglasio je Janjić.

Osim subvencionisanja aviolinija, Vlada je proteklih trošila za kupovinu aviona koji je plaćen 6,2 miliona KM, dok je stari avion cesna C-500  koji je bio u vlasništvu “Sky Srpske”, nakon ukidanja ove avio-kompanije, Vlada RS prenijela u vlasništvo Vazduhoplovnog servisa RS.

Inače, i za funkcionisanje Vazduhoplovnog servisa proteklih godina je iz budžeta izdvojeno više od 12 miliona KM, dok je i Helikopterski servis RS koštao oko 11 miliona KM.

Veliku polemiku u Narodnoj skupštini RS krajem prošle godine izazvao je plan Vlade RS da u ovoj godini kupi helikopter za koji je budžetom planirano 9,5 miliona KM.

Piše: Mariana Čigoja
Izvor: www.6yka.com

Povezani članci

Back to top button